
Nealkoholické nápoje zvyšují u předškoláků riziko zubního kazu
Děti, které pijí velké množství přislazovaných nealkoholických nápojů, tím zvyšují riziko zubního kazu, jak ukazují nejnovější výzkumy. Studie byla součástí Detroitského projektu dentálního zdraví (Detroit Dental Health Project). Projekt se zaměřením na černošské děti z rodin s nižším příjmem s otázkou proč mají orální zdraví lepší než jiné. Vědci chtěli zjistit, zda typ nápoje s obsahem cukru, které dítě vypije, může ovlivnit vznik zubního kazu. Studie byla provedena na 396 dětech po dobu dvou let. Děti byly ve věku od 3 do 5 let na začátku výzkumu.
Na začátku výzkumu a též po dvou letech vědci:
• zkoumali ústa a zuby každého z dětí
• ptali se, kolik mléka, 100% ovocného džusu a nealkoholických nápojů dítě pilo každý den. Nealkoholickými nápoji se rozumí přislazovaná soda a neperlivé (nesycené) sladké nápoje kromě 100% džusu.
Vědci též informovali o tom, jak často děti navštěvují zubního lékaře a z jakého důvodu jej navštívily. Na počátku studie téměř každé třetí z deseti dětí pilo zejména nealkoholické nápoje. Ke konci výzkumu už to bylo 5 z 10 dětí, které pily nealkoholické nápoje. Na závěr studie tyto děti už pily kolem 1 litru nealkoholických nápojů denně. Jsou to zhruba tři plechovky limonády. Stejně tak ale pijí zhruba půl litru mléka denně. Téměř 4 děti z 10 pily především mléko a ovocné džusy v průběhu výzkumu – cca 800 ml denně. Tyto děti však pily denně přibližně jednu plechovku limonády. Po dvou letech měla téměř celá polovina všech dětí alespoň jeden nový kaz. Každé dítě, které pilo více nealko nápojů, mělo na konci výzkumu téměř třikrát větší četnost zaplombování zubů po dobu těchto dvou let.
Také děti, které už zubní kazy na začátku studie měly, byly více ohrožené v ohledu na vznik nových kazů v průběhu výzkumu. Vědci dále pátrali po dalších potravinách, které děti jedly a podle toho vypočetli každému z dětí přísun cukru. Konečný přísun cukru (v jídle a pití) však neměl žádnou spojitost s rizikem a četností vzniku zubních kazů. Studie nehodnotila, jaké množství vody děti vypily. Veřejná dodávka vody v Detroitu je fluoridovaná. Autoři navrhují, aby podávání nealkoholických nápojů bylo limitováno pouze na několikrát týdně u malých dětí, pokud se nedají eliminovat zcela. Studie byla publikována v Journal of the American Dental Association.
Zdroj: www.intelihealth.com
Rubrika: Dětský chrup
27.01.2009 / Autor: Redakce časopisů StomaTeam a StomaTip
